19 ژانویه 2024 - دیابت اغلب تا زمانی که به اندام‌ها یا اعصاب آسیب نرسانده است، شناسایی نشده باقی می‌ماند. این تا حدی به این دلیل است که تشخیص در مراحل اولیه زمان‌بر و دشوار است.

یک تیم بین المللی از محققان به سرپرستی دانشیار دکتر یوهانس دیتریش از گروه پزشکی I در بیمارستان سنت یوزف در دانشگاه روهر بوخوم(آلمان) نشان داده اند که یک محاسبه ریاضی فقط با اندازه گیری دو معیار در نمونه خون، امکان تشخیص مطمئن و ارزان دیابت را در مراحل اولیه فراهم می کند. محققان یافته های خود را در مجله دیابت منتشر کردند.

دیابت اغلب برای مدت طولانی تشخیص داده نمی شود

دکتر دیتریش خاطرنشان کرد: 30 درصد از همه افرادی که از دیابت رنج می برند، هنوز از بیماری خود اطلاعی ندارند و در نتیجه هیچ درمانی دریافت نمی کنند. این تا حدودی به این دلیل است که تشخیص بیماری در مراحل اولیه آسان نیست.

دیتریش تأکید کرد: «دیابت به تدریج شروع می‌شود و معیارهای تشخیصی ما به اندازه کافی برای تشخیص آن حساس نیستند؛ علاوه بر این، به اندازه کافی خاص نیستند، به این معنی که نتایج مثبت کاذب نیز ممکن است رخ دهد».

او به همراه همکارانش از آلمان، هند، سنگاپور و بریتانیا، این روش جدید را برای تشخیص زودهنگام دیابت ابداع کرده است.

این روش که SPINA Carb نام دارد، بر اساس مدل سازی ریاضی است. تنها چیزی که لازم است نمونه خون است که صبح قبل از صرف صبحانه از بیمار گرفته می شود. دو معیار اندازه گیری شده در نمونه شامل: مقدار انسولین و مقدار قند خون هستند.

یوهانس دیتریش توضیح داد: «ما این مقادیر را در معادله‌ای وارد می‌کنیم که حلقه کنترل بدن برای متابولیسم قند را توصیف می‌کند و آن را بر اساس متغیر خاصی تجزیه می‌کند. نتیجه ی این محاسبه یک شاخص وضعیت استاتیک[1] یاSPINA-DI ، است.

قابل اعتمادتر از سایر نشانگرها

در شبیه‌سازی‌های کامپیوتری، تیم تحقیقاتی ثابت کردند که پارامتر جدید، تئوری جبران دینامیکی را تایید می‌کند، که پیش‌بینی می‌کند مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به سندرم متابولیک با افزایش فعالیت سلول‌های بتا پانکراس جبران می‌شود. مطالعه بعدی بر روی سه گروه از داوطلبان از ایالات متحده، آلمان و هند این فرضیه را تأیید کرد.

یوهانس دیتریش افزود: «در هر سه گروه، ما دریافتیم که SPINA-DI محاسبه شده با شاخص های مربوط به عملکرد متابولیک، مانند پاسخ به تست تحمل گلوکز خوراکی، مرتبط است. علاوه بر این،SPINA-DI ، قابل اعتمادتر از سایر نشانگرهای محاسبه شده برای متابولیسم گلوکز بود و امکان تشخیص دقیق تری را فراهم کرد.

نویسندگان نتیجه گیری کردند که «روش جدید نه تنها مقرون به صرفه است، بلکه دقیق و قابل اعتماد است و می تواند مکمل و در بسیاری از موارد حتی جایگزین روش های پیچیده تر تشخیصی باشد».

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی محاسبه ی این شاخص به رفرنس این مقاله مراجعه کنید.

رفرنس:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1753-0407.13525

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-01-simple-reliable-early-diabetes.html

 



[1]A new fasting-based disposition index (structure parameter inference approach-disposition index [SPINA-DI]) was calculated as the product of the reconstructed insulin receptor gain (SPINA-GR) times the secretory capacity of pancreatic beta cells (SPINA-GBeta).